Views: 330

UBC FESTIVAL UCB 2025

Clotilde van Dieren, mezzo

Maïté Leuridan, cello

Charlotte Otte, piano

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 4 oktober 2025 om 15.00 uur – Samedi 4 octobre 2025 à 15h00

Auditorium Pianos Maene Piano’s  Maene Rue de l’Argonnestraat, 37 1060 Brussel/Bxl

 

Toegang/Entrée 15€ Gratis voor UBC-leden – pour membres UCB

Reservatie verplicht/Réservation obligatoire: ucb-ubc@proximus.be

 

Oeuvres de / Werken van

Marc-Henri CYKIERT, Sarah WÉRY, Kris DE BAERDEMACKER, Pieter SCHUERMANS,

Raoul DE SMET, Danielle BAAS, David BALTUCH, Patrick DHEUR, Johan SLUYS

Avec le soutien de /Met de steun van /

SABAM for Culture – Loterie Nationale Loterij – Bedankt aan alle spelers van de Nationale Loterij – Merci à tous les joueurs de la Loterie Nationale/ Réalisé avec l’aide de la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service des Musiques / les Tournées Art et Vie de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

 

 

 

Bedankt aan alle spelers van de Nationale Loterij- Merci à tous les joueurs de la Loterie Nationale

 

       

 

 

UBC Festival UCB 2026

Maxime Désert, alto – altviool et/en Mariane Marchal, piano

Chers membres de l’UCB,
Nous adressons nos chaleureux remerciements à la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service des Musiques pour le précieux soutien financier qui nous permet d’organiser
le Festival UCB 2026.
Afin de proposer un choix plus important d’œuvres – alto piano -aux musiciens du Festival 2026, nous vous invitons à nous faire parvenir les partitions au format PDF ou un lien vers votre éditeur à l’adresse email : ucb-ubc@proximus.be
Nous les placerons ensuite sur la bibliothèque en ligne de notre site.
Beste UBC-leden,
Wij betuigen onze hartelijke dank aan de Federatie Wallonië-Brussel – Dienst Muziek voor de waardevolle financiële steun die het ons mogelijk maakt om het
UBC Festival 2026 te organiseren.
Om de musici van het Festival 2026 een bredere keuze aan werken – altviool piano – te kunnen bieden, nodigen we u uit om de partituren in pdf-formaat of een link naar uw uitgever te sturen naar het e-mailadres: ucb-ubc@proximus.be
Wij plaatsen ze dan in de online bibliotheek van onze site.
 
Marc Grauwels, flûte/fluit et/en Jean-Noël Remiche, piano
Trophées FUGA Trofeeën
 
 
Om de musici van het Festival 2026 een bredere keuze aan werken – fluit en piano – te kunnen bieden, nodigen we u uit om de partituren in pdf-formaat of een link naar uw uitgever te sturen naar het e-mailadres:
ucb-ubc@proximus.be
Wij plaatsen ze dan in de online bibliotheek van onze site.
 
Afin de proposer un choix plus important d’œuvres – flûte piano – aux musiciens du Festival 2026, nous vous invitons à nous faire parvenir les partitions au format PDF ou un lien vers votre éditeur à l’adresse email : ucb-ubc@proximus.be
Nous les placerons ensuite sur la bibliothèque en ligne de notre site.

 

 

Astrid Gallez, flûte, Marie-Carmen Suarez, violon, Nezrin Efendiyeva, piano – Trio Manestri

Astrid Gallez, fluit, Marie-Carmen Suarez, viool, Nezrin Efendiyeva, piano – Trio Manestri

Om de musici van het Festival 2026 een bredere keuze aan werken – fluit, viool en piano (trio, duo, solo) – te kunnen bieden, nodigen we u uit om de partituren in pdf-formaat of een link naar uw uitgever te sturen naar het e-mailadres: ucb-ubc@proximus.be

 Wij plaatsen ze dan in de online bibliotheek van onze site.

Onze hartelijke dank aan de Federatie Wallonië-Brussel – Dienst Muziek voor de waardevolle financiële steun die het ons mogelijk maakt om het UBC Festival 2026 te organiseren

Afin de proposer un choix plus important d’œuvres – flûte violon piano (trio, duo, solo) – aux musiciens du Festival 2026, nous vous invitons à nous faire parvenir les partitions au format PDF ou un lien vers votre éditeur à l’adresse email : ucb-ubc@proximus.be

 Nous les placerons ensuite sur la bibliothèque en ligne de notre site.

Chaleureux remerciements à la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service des Musiques pour le précieux soutien financier qui nous permet d’organiser le Festival UCB 2026.

UBC Festival UCB

Thérèse Malengreau, piano

Trophée FUGA Trofee 2000

Zaterdag 24 mei 2025 om 15.00 uur – Samedi 24 mai 2025 à 15h0

Auditorium Pianos Maene Piano’s  Maene Rue de l’Argonnestraat, 37 1060 Brussel/Bxl

Toegang/Entrée 10€ Gratis voor UBC-leden – pour membres UCB

Reservatie verplicht/Réservation obligatoire: ucb-ubc@proximus.be

 

Werken van / Oeuvres de

Wilfried WESTERLINCK, Boudewijn BUCKINX, Jacqueline FONTYN, Jean-Pierre DELEUZE,

Jean-Marie SIMONIS, Roland CORYN, Walter HUS, Frank AGSTERIBBE

Bio Compositeurs Componisten

 

Thérèse Malengreau, piano

Programma/Programme

Over 290 km as the crow flies !

Wilfried Westerlinck                               Stèle 1 (2008/ 2019)

Boudewijn Buckinx                                 Far and Near (2003)

Jacqueline Fontyn                                   Moon people – Akiko – La luna y la muerte (Moon Drops, 2007)

 Jean-Pierre Deleuze                                Cloches dans la brume (2014)

 Wilfried Westerlinck                               Stèle 2 (2008/ 2019)

  Jean-Marie Simonis                                Terre de feu (Le secret des images op.53, III – 1999)

 Wilfried Westerlinck                               Stèle 3 (2008/ 2019)

 Roland Coryn                                           Una melodia melanconica – Hello, Mister Gershwin – Una marcia un po’strana    (Suite for piano, 1979)

 Walter Hus                                                (The theory of) love … – Sweet boiling underwater machine – You …   (1988/s2019)

 Frank Agsteribbe                                    Elegie voor het Verdronken Land van Saeftinge (2017)

Réception – Receptie

De Componisten vertellen

Les Compositrices et Compositeurs vous parlent

Roland Coryn

Walter Hus

Jean-Pierre Deleuze

Frank Agsteribbe

Wilfried Westerlinck

WILFRIED WESTERLINCK  Three Stèles  (2008/2019)

Wilfried Westerlinck werd geboren te Leuven op 3 oktober 1945. Aan het conservatorium van Brussel studeerde hij hobo en harmonie bij respectievelijk Louis van Deyck en Victor Legley. Dit werd aangevuld met opleidingen orkestdirectie (Daniël Sternefeld), muziekanalyse en vormleer (August Verbesselt) aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen. Van 1970 tot 1983 bleef hij aan deze instelling verbonden als docent muziekanalyse. In Monte Carlo volgde Westerlinck nog een cursus orkestdirectie bij Igor Markevitsj. Sedert 1968 lag zijn hoofdbezigheid echter bij de VRT, waar hij tot begin 2001 verantwoordelijk was voor de productie en uitzending van kamer- en orkestmuziek. In de jaren ’90 stond hij mede aan de basis van media-evenementen als De Nacht van Radio 3 en Radio 3 in de Stad. Daarnaast is hij bestuurlijk actief binnen diverse organisaties van de Belgische klassieke muziekwereld. Sommige van zijn composities vielen in de prijzen: Metamorfose (Tenutoprijs, 1972), Landschappen I (prijs van de provincie Antwerpen, 1977). In 1985 ontving Westerlinck de Jef Van Hoof-prijs voor een liedcyclus op teksten van Bertus Aafjes en de Eugène Baie-prijs voor zijn volledige oeuvre. In 2004 was hij gastleraar compositie aan de muziekacademie van Gdansk.

 

 BOUDEWIJN BUCKINX  Far and Near (2003)

In 1945 werd Boudewijn Buckinx geboren in Lommel. Hij studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en aan het IPEM in Gent. Compositie volgde hij bij Lucien Goethals. In 1968 volgde hij les bij Karlheinz Stockhausen aan de Kompositionstudio in Darmstadt. Hij werkte hier mee aan het project “Musik für ein Haus.” Buckinx was zeer sterk onder de indruk van Mauricio Kagel en John Cage. In 1972 schreef hij zijn eindverhandeling musicologie aan de K.U.Leuven over de Variations van Cage.

Van 1966 tot 1974 gaf Buckinx concerten met de werkgroep WHAM (Werkgroep voor Hedendaagse en Actuele Muziek). De bedoeling van WHAM was specialisten aan te trekken uit andere disciplines zoals bijvoorbeeld filosofen en schilders. Ook amateurs die in het muziekproces betrokken waren, kwamen in WHAM aan bod. Naast Cage had de werkgroep WHAM ook aandacht voor componisten zoals Christian Wolff en Cornelius Cardew. Het laatste concert van de werkgroep vond plaats in 1974 met Buckinx’ compositie Sinfonia a quattro velocipedi. Hierna volgde een periode van vijf jaar waarin Buckinx wel componeerde maar waarin geen enkel werk uitgevoerd werd.

In 1988 was Buckinx de Belgische gast op de tweede “Week van de hedendaagse muziek” in Gent. In juni 1991 werd een concert als componistenportret in Kiel (Duitsland) gegeven. Gelijkaardige Buckinx-concerten vonden ook plaats in de Espace Delvaux in Brussel en de Club Mineral in Gent. In 1988 werd zijn reeks 1001 Sonates integraal uitgevoerd in Darmstadt. Voor “Antwerpen ’93, culturele hoofdstad van Europa” werden Buckinx’ Negen onvoltooide symfonieën gecreëerd door het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen. In 1993 werd een 9-daags Buckinx festival gehouden in De Rode Pomp in Gent. De muziek van Buckinx werd verder nog uitgevoerd op de Tampere Biennale in Finland en het North American New Music Festival in Buffalo. In 1998 werd hij samen met de componisten Gerard Ammerlaan en Jacob ter Veldhuis betrokken bij het operaproject Van alle tijden – van alle streken. In 2002 werd zijn vijfde opera Dhammapada uitgevoerd in De Rode Pomp in Gent. Tussen 2010 en 2012 werden een aantal werken van Buckinx gecreëerd tijdens het Voorwaarts Maart Festival in De Bijloke.

Van 1968 tot 1978 was Buckinx leraar aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Kunstonderwijs in Hasselt. In 1978 werd hij producer aan de BRTN, wat hij bleef tot maart 2000. Vanaf 1981 gaf hij muziekgeschiedenis aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. In 1991-92 verving hij tijdelijk Frederik Rzewski als compositieleraar aan het Conservatorium van Luik.

 

JACQUELINE FONTYN  Moon Drops (2007) Moon people-Akiko-La luna y la muerte

 Jacqueline Fontyn est née à Anvers le 27 décembre 1930.

Lui découvrant des dispositions musicales précoces, ses parents la confient peu après son 5ème anniversaire, au pédagogue russe, Ignace Bolotine, qui lui donne des leçons quotidiennes de piano, encourage son goût pour l’improvisation et dont elle garde un merveilleux souvenir.

A 14 ans, elle décide de devenir compositeur. Après avoir suivi une formation en écriture musicale auprès de Marcel Quinet, elle se rend à Paris où Max Deutsch lui fait découvrir l’univers de Schoenberg et l’initie à la dodécaphonie, un langage qu’elle utilisera jusqu’en 1979 – mais toujours d’une manière souple et très libre.

Elle fréquente aussi, en 1956, la classe de direction d’orchestre de Hans Swarowsky, à l’Académie für Musik und Darstellende Kunst de Vienne.

Dès 1963, elle enseigne la théorie musicale au Conservatoire Royal d’Anvers; en 1970, elle est nommée professeur de composition au Conservatoire Royal de Bruxelles, poste qu’elle occupera jusqu’en 1990, tout en répondant à de nombreuses invitations d’universités et de conservatoires, notamment d’Europe (Allemagne, France, Hongrie, Pays-Bas, Pologne, Suisse), des Etats-Unis (de New York à San Francisco), du Proche Orient, d’Asie (Chine, Corée, Singapore, Taiwan) et de Nouvelle Zélande. Le catalogue de ses œuvres comprend plus de 100 opus : de la musique orchestrale, vocale, instrumentale et de chambre, qui est interprétée dans le monde entier et figure au programme d’orchestres et de festivals prestigieux.

Parmi les nombreuses distinctions qui lui ont été attribuées, citons le Prix Oscar Espla en Espagne et le Prix Arthur Honegger de la Fondation de France, la commande du Concerto de Violon imposé aux finales du « Concours musical international Reine Elisabeth » en 1976, ainsi que deux commandes de la Fondation Koussevitzky de la Librairie du Congrès à Washington.

Membre de l’Académie Royale des sciences, des lettres et des beaux-arts de Belgique, Jacqueline Fontyn s’est vue conférer par le Roi en 1993, le titre de Baronne, en reconnaissance de ses mérites artistiques.

Un goût pour les climats harmoniques généreux, un rythme souple, un intérêt sans cesse renouvelé pour l’exploration des ressources instrumentales sont autant d’éléments d’un langage en constante évolution, dont les dimensions expressives et poétiques font appel à la sensibilité et à la curiosité de l’auditeur.

 

JEAN-PIERRE DELEUZE  Cloches dans la brume (2014)

Né à Ath en 1954, Jean-Pierre Deleuze poursuit ses études musicales au Conservatoire royal de Bruxelles. En 1980, après avoir obtenu un premier prix d’harmonie dans la classe de Jean-Marie Simonis, il s’oriente vers l’étude de la composition qu’il poursuit auprès de Marcel Quinet pendant cinq ans.

 Par ailleurs, il termine ses études au Conservatoire royal de Bruxelles en obtenant un premier prix de fugue dans la classe de Jacques Leduc. Sa participation, en 1987, à un stage d’analyse musicale donné par Olivier Messiaen marquera son orientation esthétique.

Son langage musical a été initialement influencé par les œuvres ultimes d’Alexandre Scriabine le conduisant à la recherche d’une musique « harmoniquement colorée ».

Dans « Lethamorphos XXI » (sur un poème de Jacques Crickillon, 1996), l’utilisation de quarts de ton constitue une première approche de l’écriture micro-tonale. A partir d’« Ellipsen » (trio pour clarinette, violon et piano, 1998, œuvre pour laquelle l’Académie royale de Belgique lui décerna le Prix Irène Fuerison), l’utilisation de sons non tempérés s’inscrit plus précisément dans le déploiement d’un mode résultant de l’alignement des sons harmoniques. D’une façon générale, dans ses dernières œuvres, “ son écriture évolue vers un imaginaire contemplatif, notamment dans « Espaces Oniriques »” [Christophe Pirenne dans « Les musiques nouvelles en Wallonie et à Bruxelles », éd. Mardaga]. L’influence de l’esthétique spectrale de Giacinto Scelsi et de Tristan Murail et celle de conceptions orientales est de plus en plus marquée ; elle est particulièrement explicite dans « Quatre Haïku, évocations poétiques pour orgue » (créés à Sapporo en 2004) et « Âlap » (2005), pour bansouri, arpeggione et guitare.

Professeur d’écritures depuis 1989 et d’écritures approfondies depuis 2002 au Conservatoire royal de Mons, il y développe une pédagogie originale basée sur l’étude rationnelle de la syntaxe, des techniques et des styles des grands compositeurs, à partir des formes renaissantes et baroques jusqu’aux techniques de différents compositeurs du XXe siècle. Il a aussi enseigné l’analyse musicale à la Chapelle Musicale Reine Elisabeth durant la session 2001-2004. En janvier 2007, il a été élu membre de l’Académie Royale de Belgique.

 

JEAN-MARIE SIMONIS Terre de Feu (Le Secret des Images, op.53, III – 1999)

 Jean-Marie Simonis est né le 22 novembre 1931.

Après ses humanités gréco-latines, il entre au Conservatoire Royal de Musique de Bruxelles où il décroche de nombreux Premiers Prix, principalement dans les branches d’écriture (harmonie, contrepoint, fugue) ainsi que le Prix Gevaert.

Titulaire du Prix de Rome et de nombreux prix de composition, du Prix SABAM en 1989 pour l’ensemble de son oeuvre, il est lauréat en 1975 et en 1978 du Concours Reine Elisabeth (morceau imposé pour les secondes épreuves éliminatoires) pour ses “Evocations” et son “Notturno”, tous deux pour piano.

Sa “Cantilène” pour violon et orchestre est choisie comme imposé à l’épreuve finale du Concours Reine Elisabeth en 1985.

Son oeuvre “Eclosions” obtient le Premier Prix du Concours que la Musique des Guides organise en 1991 pour fêter le 60ème anniversaire du Roi Baudouin et le 40ème anniversaire de son règne.

Il est professeur honoraire au Conservatoire Royal de Bruxelles (harmonie) et

à la Chapelle Musicale Reine Elisabeth (harmonie, contrepoint et fugue).

Depuis 1985, il est membre de l’Académie Royale des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique. Il fut directeur de la Classe des Beaux-Arts en 1997.

 

ROLAND CORYN Suite for piano, 1979 Una melodia melanconica – Hello, Mister Gershwin, Una marcia un po’strana

 Kortrijk, 1938; componist, eredocent compositie aan de Hogeschool te Gent, departement Conservatorium en eredirecteur van de SAMW Peter Benoit te Harelbeke. Volgde eerst secundaire muziekstudies aan de SAMW te Harelbeke; daarna studeerde hij verder aan het Koninklijk Muziek Conservatorium te Gent waar hij de instrumentale afdeling beëindigde met een eerste prijs piano, een hoger diploma altviool en kamermuziek; de theoretische afdeling heeft hij afgerond met een eerste prijs compositie. Bij de start van zijn loopbaan was hij hoofdzakelijk actief als pianist en altviolist in diverse kamermuziekensembles zoals Het Vlaams Pianokwartet en Het Belgisch Kamerorkest.

Vanaf 1970 ging hij zich gaandeweg meer toespitsen op de muzikale compositie. Als componist behaalde hij verscheidene onderscheidingen waaronder de Jef Van Hoofprijs(1974), de Tenutoprijs(1974) en de Koopalprijs voor zijn kamermuziekoeuvre in 1989. In 1999 werd hij gelauwerd voor zijn volledige oeuvre met de Visser-Neerlandiaprijs.

Op pedagogisch vlak was hij gedurende 20 jaar werkzaam als leraar piano, viool-altviool en samenspel aan de muziekacademies te Harelbeke en Izegem. Vanaf 1977 was hij achtereenvolgens directeur van het SMC te Oostende en van 1979 tot 1997 aan SAMW te Harelbeke. Aan het Kon. Muziek Conservatorium te Gent was hij docent muzikale compositie en leidde hij als dirigent The New Conservatory Ensemble. Als docent compositie leidde hij componisten op zoals Lucien Posman, Octave Van Geert, Bernard Baert, Willy Soenen, Rudi Tas, Dirk Blockeel en Mieke Van Haute. In 1997 ging hij met pensioen om zich volledig op het componeren toe te leggen. Sedert 1993 is hij werkend lid van Koninklijke Vlaamse Academie van België, afdeling klasse kunsten. In 2019 werd hij ere-lid.

In zijn woonplaats Harelbeke was hij medeorganisator van de Muziekbiënnales, een tweejaarlijks muziekfestival waarin telkens als onderwerp een belangrijke muzikale figuur uit Vlaanderen of België, of een periode uit de Belgische muziekgeschiedenis, wordt belicht. Verder was hij vanaf 2000 tot 2012 medeorganisator, incentive en voorzitter van de Internationale Harmoniecompositiewedstrijd Harelbeke Muziekstad die afgewisseld met de Muziekbiënnales, tweejaarlijks plaatsvond. 

 

WALTER HUS (The theory of) love … – Sweet boiling underwater machine  – You …(1988/s2019)

Walter Hus (°1959) is naast componist ook uitvoerend pianist en improvisator. Vanaf hij tien jaar is, treedt hij op als concertpianist in binnen- en buitenland en vanaf 1979 als pianist-improvisator.

Hus speelde bij de free jazz-formatie Het Belgisch Pianokwartet en was verbonden aan Maximalist!, een muzikale groepering, opgericht in 1984, die het midden hield tussen pop, rock, klassiek en avant-garde. De muzikant-componisten die zich in deze beweging verenigden (o.a. VermeerschSleichimDe Mey en Hus), hadden elkaar een jaar voordien ontmoet in het kader van de eerste choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas danst Rosas). Hun imago werd sterk bepaald door invloeden uit de populaire cultuur. Verder was de interdisciplinariteit kenmerkend voor het collectief: een opvallend groot percentage van de muziek die Maximalist! schreef, is conceptueel verbonden met andere kunsten zoals dans, theater en film.

De muziek van Maximalist! lijkt zich voornamelijk te situeren in het kader van de New Simplicity, gegroeid uit de minimal music. Een hoge graad aan repetitiviteit, een microscopisch gevarieerde ritmiek en dynamiek, de eenvoudige manipulatie en transformatie van motieven, een beperkte harmonische organisatie en zeer gelimiteerd uitgangsmateriaal zijn hiervan de belangrijkste kenmerken. Dit resulteerde meestal in muziek met een hoge consonantiegraad en directe toegankelijkheid.

Wanneer Maximalist! in 1989 werd ontbonden, richtte Hus zich meer op klassieke genres en schrijft vanaf dan opera’s, concerti, symfonische werken en strijkkwartetten, die onder meer door het Arditti Quartet werden uitgevoerd. Toch blijft het functionele en disciplineoverschrijdende aspect, dat Hus bij Maximalist! ontwikkeld had, bepalend voor zijn oeuvre, ook na Maximalist!. Naast muziek voor modeshows (bv. Five to Five voor Yamamoto (1984)), choreografieën (bv. Muurwerk (1985) en Hic et Nunc (1991) voor Roxane Huilmand, en Devouring Muses (1997) voor Irène Stamou) en films (The Pillow Book van Greenaway en Suite 16 van Deruddere), zijn verscheidene van zijn composities tot stand gekomen in samenwerking met hedendaagse dichters of toneelschrijvers, zoals Stefan Hertmans (Francesco’s paradox), Peter Verhelst (One day they appeared), Jan Decorte (Meneer, de zot en tkint) en Jan Lauwers van Needcompany (Orfeo).

In 1996 was Walter Hus werkzaam bij Limelight in Kortrijk, waar op dat moment het festival en cd-label Happy New Ears werd opgericht. Vanaf 2000 ontwikkelde Hus zijn eigen “Decap Orchestrion,” een installatie met geautomatiseerde orgelpijpen en percussie-instrumenten die via de computer aangestuurd kunnen worden. Met dit instrument maakte hij soundscapes, filmmuziek (bv. van Peter Krüger), rockliedjes en bewerkingen van techno-hits. Jazzgitarist Pat Metheny gebruikte Hus’ “Decap Orchestrion” voor zijn “Orchestration Project.” Al wilde Hus zich vanaf 2015 voornamelijk concentreren op serieus compositiewerk, ontstond in 2016 toch nog de jazz pop-groep Hus & The Next Generation. (Matrix)

 

FRANK AGSTERIBBE Elegie voor het Verdronken Land van Saeftinge (2017)

Frank Agsteribbe werd geboren te Gent in 1968. Aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen studeerde hij vanaf 1986 orgel bij Stanislas Deriemaeker en Joris Verdin, en klavecimbel bij Jos Van Immerseel. Daarnaast vervolmaakte hij zich bij Gustav Leonhardt, Davitt Moroney en Luigi Ferdinando Tagliavini.

Naast zijn intense activiteit binnen de oude muziek als continuospeler interesseert hij zich ook voor hedendaagse muziekliteratuur: hij studeerde bij Herman Sabbe (musicologie, Gent) en aan het Conservatorium van Antwerpen volgde hij bij Boudewijn Buckinx de lessen muziekgeschiedenis over de negentiende en twintigste eeuw, die niet enkel op een historische, maar ook op een sociologische en filosofische wijze benaderd werden. Op aanraden van Buckinx volgt hij tussen 1990 en 1994 compositielessen bij de Amerikaan Frederic Rzewski in Luik. Het is in deze periode dat Agsteribbe resoluut kiest voor een postmoderne schrijfwijze. Vele werken zijn geschreven in opdracht van o.m. Broederlijk Delen, Radio 3, Muziektheater Transparant, Koninklijk Jeugdtheater en het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Hij werd meer actief als dirigent sinds 1994 en dirigeerde zowel barokke cantates als 20ste eeuws repertoire en eigen werk. Agsteribbe studeerde orkestdirectie bij David Angus vanaf 2003 en kreeg een ‘Dartington International Summer School Scholarship’ om deel te nemen aan de masterclass orkestdirectie met Diego Masson in augustus 2004. Als klavecinist/organist treedt hij veelvuldig op met verschillende orkesten en kamermuziekensembles zoals Duo Mosaic, The Wondrous Machine, The Great Charm, Il Fondamento, Huelgas Ensemble, Anima Eterna en La Petite Bande. Hij concerteert in verschillende Europese landen en verleent geregeld zijn medewerking aan radio- en CD-opnames.

Sinds 1989 is Frank Agsteribbe verbonden aan het Conservatorium van Antwerpen waar hij analyse, AML-theorie en kamermuziek doceert. Daarnaast werkt hij als stafmedewerker aan het Orpheus Instituut, alsook als free-lance programmamaker, recensent en opnameleider. Hij is bestuurslid van de Vereniging voor Muziektheorie in Amsterdam sinds de oprichting ervan in 1999, en was van 1999 tot 2003 redacteur van het Tijdschrift voor Muziektheorie, eveneens in Amsterdam. In juni 2002 was hij als deelnemer geselecteerd aan het Mannes Institute for Advanced Studies in Music Theory in New York, en in 2003 en 2004 was hij als artistiek stafmedewerker verantwoordelijk voor de International Orpheus Academy for Music Theory in Gent. (Matrix)

 

 

 

Met de steun van / Avec le soutien de

SABAM for Culture – Loterie Nationale Loterij – Bedankt aan alle spelers van de Nationale Loterij – Merci à tous les joueurs de la Loterie Nationale/ Réalisé avec l’aide de la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service des Musiques / les Tournées Art et Vie de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

 

       

Chers Membres de l’UCB, 
Vous êtes chaleureusement invités à assister à l’Assemblée Générale Ordinaire du mardi 15 avril 2025 à 12 heures.
Adresse : SABAM Rue des Deux Eglises 41/43 à 1000 Bruxelles Salle Main Stage 1er étage.
Nous vous remercions de confirmer votre présence.
 
Beste UBC-Leden, 
U bent van harte uitgenodigd voor de Algemene Gewone Vergadering op dinsdag 15 april 2025 om 12.00 uur.
Adres : SABAM Tweekerkenstraat 41/43  1000 Brussels Main Stage Zaal 1ste verdieping.
Wij danken u voor het bevestigen van uw aanwezigheid.

ORDRE DU JOUR – AGENDA

 Approbation du PV du 16 octobre 2024 – Goedkeuring van het verslag van 16 oktober 2024 – Approbation des comptes annuels 2024 et relecture du budget prévisionnel 2025 déjà approuvé – Goedkeuring van de jaarrekening 2024 en herlezing van de reeds goedkeurde  begroting 2025 – Décharge aux administrateurs – Kwijting aan beheerders – Rapport d’activités 2024 – Activiteitenverslag 2024 – Divers – Diversen : Concours Reine Elisabeth – Koningin Elisabethwedstrijd – Concertdata 2025 dates de concerts UBC Festival UCB – Brochure Absil – Legley KBR – Algemene Vergadering op donderdag 16 oktober 2025 – Assemblée Générale du jeudi 16 octobre 2025: Kandidaturen voor het mandaat van de voorzitterschap van de Unie van Belgische Componisten – Candidature pour le mandat de la présidence de l’Union des Compositeurs Belges – Trophée FUGA Trofee 2025 voorstellen – propositions. Signatures documents – handtekeningen van documenten.

 

UBC FESTIVAL UCB

Auditorium Pianos Maene Piano’s  Maene

Rue de l’Argonnestraat, 37 1060 Brussel/Bxl

Zaterdag 15 maart 2025 om 14.30 uur – Samedi 15 mars 2025 à 14h30

Toegang/Entrée 10€ Gratis voor UBC-leden – pour membres UCB 2025

Reservatie verplicht/Réservation obligatoire: ucb-ubc@proximus.be

Introduction / introductie

Remise du Trophée FUGA – Uitreiking van de FUGA-Trofee 2024

Benny Wiame, Trompet            Pierre Fontenelle, Violoncelle

Concert UBC Festival UCB Pierre Fontenelle

Werken van

Jean-Paul Dessy                                            Philia

Christiane Ghiette                                        Canzona 2 opus 24

Anne Martin                                                 A Chiamar Voi

Maarten Van Ingelgem                               Berienza

Marcel De Jonghe                                        E-motions

Michel Déom                                                 Pièce de concert

André Laporte                                               Un poco nostalgico

Pierre Risopoulos                                         Sonate

De Componisten vertellen

Marcel De Jonghe E-motions

Marcel De Jonghe (geboren op 9 mei 1943) studeerde aanvankelijk aan de lagere en middelbare normaalscholen in Brussel en behaalde er diploma’s van onderwijzer en regent Germaanse talen.

 Terzelfdertijd liep hij academie te Anderlecht en volgde er de cursussen notenleer, piano, muziekgeschiedenis, kamermuziek, harmonie en contrapunt. Hij behaalde regeringsmedailles voor piano met de grootste onderscheiding en voor kamermuziek met onderscheiding.

 In 1967 werd hij laureaat van de ‘Pro-Civitate’ wedstrijd van het Gemeentekrediet. Vervolgens trok hij naar het Koninklijk Conservatorium te Brussel en behaalde er achtereenvolgens eerste prijzen van notenleer, harmonie, contrapunt, fuga en compositie. Als belangrijke leraars had hij P. Cabus, J. Louël en V. Legley. Hij was tijdlang leraar muziek in het dagonderwijs en leraar notenleer in het gesubsidieerd dagonderwijs.

 Sinds 1972 is hij directeur aan de gemeentelijke Muziekacademie te Dilbeek en sinds 1973 is hij docent muziekschriftuur aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Als componist schreef hij totnogtoe een tachtigtal werken waaronder solowerken, kinderliederen, koorliederen, 2 cantate’s voor gemengd koor en kamerorkest, kamermuziek, werken voor kamerorkest, symfonisch orkest en harmonieorkest, een gitaarconcerto, concerto’s voor klarinettenkwartet en orkest, saxofoonkwartet en harmonieorkest, piano en harmonieorkest,  werkjes met pedagogische inslag.

 In 1979 schreef hij ‘Introspection I’ voor piano als verplicht werk voor de Nationale Wedstrijd van het Gemeentekrediet, in 1992 volgde ‘E-motions’ voor strijkinstrumenten, in 1999 ‘Rainbow’ voor gitaar en in 2003 ‘TriMoods’ voor houtblaasinstrumenten (vanaf 1999 : Axion Classics).

 Volgende werken verschenen op CD :

A goodie moodie day (for guitar trio)

  • B.C. – variaties voor 2 piano’s en slagwerk
  • Sonatine voor dwarsfluit en gitaar
  • Drie avondliederen (voor mezzo en piano)
  • Introspection VI (voor piano)
  • Obstinatio I (voor symf. orkest)
  • Concerto voor alt-saxofoon en harmonieorkest
  • Vijf mini-caprices (voor klarinet-choir)
  • Promenades (for guitar trio)
  • Bitter sweet tonics ( voor pianokwartet )
  • Gentle pieces (voor klarinet-choir)

 Daarnaast werden enkele opnames gerealiseerd door de V.R.T., de N.O.S. (Nederland), in Joegoslavië en Turkije.

 Lid van SABAM.

Penningmeester van de U.B.C. ( Unie van Belgische componisten )

 André Laporte Un poco nostalgico

André LAPORTE werd geboren te Oplinter (Brabant) in 1931. Hij voltooide zijn muzikale studies in 1958 aan het Lemmensinstituut te Mechelen met het behalen van de Lemmens-Tinelprijs voor orgel, contrapunt en fuga. In diezelfde periode studeerde hij ook filosofie en muziekwetenschap aan de Leuvense Universiteit.
Hij nam deel aan de “Internationale Ferienkurse” in Darmstadt en aan de “Kölner Kurse für Neue Musik” in 1960-65.

In 1972 richtte hij een nieuwe Belgische afdeling op van de “International Society for Contemporary Music” (ISCM), waarvan hij tot op heden voorzitter is.

Hij kreeg de Koopal-prijs van het Belgisch Ministerie van Cultuur in 1971 en 1976. In 1976 verwierf hij in Bologna de “Italia” prijs voor zijn oratorium “La vita non è sogno” op gedichten van S. Quasimodo.

Zijn opera “Das Schloss”, gebaseerd op de novelle van Kafka, werd in 1986 gecreëerd in de Muntschouwburg te Brussel. De Duitse première volgde in 1991 in Saarbrücken.

Hij componeerde het verplicht vioolconcerto voor de 12 finalisten van de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd in 1989.

Van 1974 tot 1996 doceerde hij theorie en compositie aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel.

André Laporte was productieleider van het Derde Programma van de Belgische Radio en Televisie (1979-1989), en van 1989 tot 1996 artistiek directeur van het BRTN Filharmonisch Orkest.

In 1991 werd hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten.

In 2003 ontving hij in Den Haag de Visser-Neerlandia Muziekprijs 2002 voor de kwaliteit van zijn volledig werk.

Zijn werken werden uitgevoerd in de Biënnale van Zagreb, het Herfstfestival van Warschau, het Festival van Vlaanderen, en verder in New York, Chicago, Detroit, Hong Kong, Como, Torino, Leipzig, Stockholm, Madrid, Barcelona, Malaga, enz., en in verschillende ISCM-festivals (Boston, Amsterdam, Mexico, Kopenhagen, Luxemburg, Slovenië).

[© CeBeDeM]

Maarten Van Ingelgem Berienza

Maarten Van Ingelgem (°1976) studeerde piano bij Jan Michiels aan het conservatorium van Brussel en compositie bij Wim Henderickx aan het conservatorium van Antwerpen. Zijn passie voor het creatieve deelt hij als docent Compositie aan LUCA School of Arts – Campus Lemmens in Leuven en als leraar Compositie en Muziektheorie aan de Academie voor Podiumkunsten in Aalst.

Daarnaast is hij pianobegeleider aan de academies van Ninove en Dilbeek. Sinds 2001 dirigeert hij het kamerkoor voor hedendaagse muziek De 2de Adem uit Gent waarmee hij intussen al een veertigtal creaties bracht.

Maarten was Artistiek Leider van de World Choir Games 2021 Vlaanderen. 

Zijn compositorisch oeuvre gaat van solowerk over strijkkwartetten en een kameropera tot een pianoconcerto. Voor dit laatste werk kreeg hij de Prijs voor Nieuwe Muziek van de provincie Oost-Vlaanderen. Sabam reikte hem de Gouden Klaproos uit voor koorcompositie en hij werd driemaal laureaat van de European Award for Choral Composers. Maarten was Artistiek Leider van World Choir Games 2021 Vlaanderen.

Les Compositrices et Compositeurs vous parlent

Jean-Paul Dessy Philia

Compositeur, chef d’orchestre et violoncelliste, il est également titulaire d’un master en philosophie et lettres.

Il a dirigé plus de trois-cent-cinquante créations mondiales d’œuvres de musique d’aujourd’hui, explorant la pluralité des mondes sonores. Il a enregistré plus de cent  CD de musiques classique et contemporaine, recevant de multiples récompenses (Choc du Monde de la Musique, Diapason d’Or, Prix Snepvangers du meilleur enregistrement belge de l’année , …).

Il a notamment enregistré, à la tête de l’Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, l’intégralité des œuvres pour orchestre à cordes de Giacinto Scelsi, Witold Lutoslawski et Jean Rogister ou encore, au violoncelle en compagnie du pianiste Boyan Vodenitcharov, les sonates de Guillaume Lekeu, Claude Debussy et Gabriel Fauré.

Il a composé de la musique symphonique, de la musique de chambre, de la musique vocale, de la musique électronique et un opéra, Kilda, l’île des hommes-oiseaux qu’il a dirigé lors de l’ouverture du Festival d’Edimbourg en 2009.

Il a également écrit de nombreuses musiques de scène pour les metteurs en scène Jacques Lasalle, Denis Marleau, Anne-Laure Liégeois, David Géry, Lorent Wanson, Frédéric Dussenne… pour les  chorégraphes Carolyn Carlson, Frédéric Flamand, Nicole Mossoux… pour les films et les défilés du styliste Hussein Chalayan ou encore pour les Levers de soleil de Bartabas. Il a par ailleurs collaboré avec plus de 90 artistes du monde de la chanson, du jazz, de la pop, de l’électro et du rock.

Le Chant du Monde / Harmonia Mundi a publié deux CD consacrés à ses compositions : The Present’s presents, ainsi que Prophètes, pour violoncelle seul, dont il est également l’interprète. Le label Cypres a publié également deux CD de ses œuvres : O Clock et Requiems.

Il est depuis 1997 le directeur de l’ensemble de création musicale Musiques Nouvelles basé à Mons au sein de MARS (Mons Arts de la Scène).

Il est le concepteur et le programmateur d’Arsonic, maison de l’écoute, créée en 2015 où se trouve également La Chapelle du Silence dédiée à l’écoute recueillie.

Il enseigne l’Esthétique musicale à l’INSAS (Institut National Supérieur des Arts de la Scène).

Il est membre de l’Académie Royale de Belgique depuis 2021.

Praticien de longue date de la méditation, il propose  des « Ateliers du Silence » où sont partagées des pratiques d’écoute, de souffle, de son et de contemplation.

Michel Déom Pièce de concert

Né à Bruxelles en 1952, Michel Déom commença ses études musicales à l’académie d’Ixelles, puis entra à seize ans au Conservatoire Royal de cette ville, tout d’abord dans la classe d’André Gertler, puis dans celles de Maurice Raskin et Marcel Debot, tout en terminant des humanités Latin-Mathématiques. Il y obtint les premiers prix d’harmonie, contrepoint, fugue, histoire de la musique et musique de chambre, ainsi que le diplôme supérieur de violon avec grande distinction. Il obtint en outre les prix spéciaux Lefranc, Hansez-Castilhon et Fezant. Il suivit également le cours de direction d’orchestre et celui de composition. Quelques cours de perfectionnement auprès de Koji Toyoda et Michel Tournus complétèrent sa formation de violoniste et de chambriste. Toujours très intéressé par les mathématiques, il obtint également le graduat universitaire en informatique.

En tant que violoniste, Michel Déom se produit régulièrement, en soliste comme en musique de chambre. Il a joué notamment avec l’orchestre de Liège, l’orchestre Mozart de la ville de Bruxelles, l’orchestre de chambre du Conservatoire de Bruxelles, le jeune orchestre symphonique d’Avignon. Il fut également concertmeister de l’orchestre des Jeunes de la Communauté Française de Belgique.

Il a créé plusieurs groupes de musique de chambre, notamment le Trio à Cordes de Namur et un duo avec la harpiste Ingrid Procureur ; il se produit régulièrement en sonate violon et piano, principalement avec le pianiste André Grignard. Il s’est produit à plusieurs reprises pour la Radio Télévision Belge, et put y réaliser une émission de la série « Banc d’essai ».

Depuis octobre 2000, il a pris la direction de l’Orchestre Symphonique de Namur (« La Concorde ») avec lequel il donne régulièrement des concerts, aidant notamment de jeunes solistes à se produire avec orchestre.

Dans l’enseignement, il fut chargé de cours de contrepoint puis de musique de chambre au Conservatoire Royal de Bruxelles, et est actuellement professeur d’harmonie et contrepoint à l’Institut supérieur de Musique et de Pédagogie de Namur (IMEP) ; il professe également aux académies de Watermael-Boistfort et Uccle.

Enfin, il a participé régulièrement à différents stages d’été, notamment avec l’orchestre La Folia de Lille et à Medan (Indonésie), en temps que professeur de musique de chambre. Il fut également professeur à l’ISAB (International Summer Academy of Belgium), où il s’occupait également des choeurs et de l’orchestre symphonique.

Comme compositeur, on lui doit une trentaine d’oeuvres pour diverses formations : orchestre, pièces pour piano, mélodies et oeuvres de musique de chambre. Deux de ses oeuvres ont été primées en concours, et il réalisa en 1989 l’imposé « cordes » du concours du Crédit communal. Sa « Fantaisie », pour saxophone et piano, fut imposée dans les conservatoires de Bruxelles et Mons. « Un mouvement », pour cordes, fut créé par Georges Octors et l’O.R.C.W à Mons. Il collabora à plusieurs reprises avec le « Créa-Théâtre » (Tournai) pour des musiques de scène. Il est édité chez Billaudot et Harposphère (Paris), Andel (Ostende), au Cebedem (Bruxelles), et chez D.M.P. (Anvers). Membre de la Sabam et de l’Union des Compositeurs Belges.

Christiane Ghiette Canzona n°2

Je suis titulaire d’un diplôme d’humanités, et d’un diplôme d’institutrice.  Ensuite au Conservatoire : Premiers Prix de solfège (avec distinction), harmonie écrite, contrepoint et fugue.  Plus des années de cours de composition (chez Mme Jacqueline Fontyn).  J’ai été professeur de solfège en académie de musique, y compris le solfège perfectionnement (6e et 7e année).  J’ai quitté l’enseignement en 2000, et je n’ai plus de contact avec ce domaine.  Je suis donc « retraitée » depuis assez longtemps… Je n’écris pas beaucoup de musique, comparativement à d’autres musiciens.  Je profite d’une vie tranquille et calme… 

Pierre Risopoulos Sonate pour violoncelle

Pierre Risopoulos est né à Bruxelles le 14 mars 2000.

 Il commence le piano à l’âge de 13 ans. Très vite, il est séduit par l’idée, en plus de jouer,  d’écrire de la musique.

 En 2018, il entame à l’IMEP (Institut Royal Supérieur de Musique et de Pédagogie) un double cursus, piano et composition.

 Il termine en 2023 avec un Master en Piano chez Robert Giordano et un Master en Écritures classiques, Composition et Orchestration chez Romain Corbisier. Il conclut ce double cursus en présentant son propre concerto pour piano, recevant les félicitations du jury, tant pour son jeu que pour son concerto.

 Son répertoire de prédilection : Haydn, Schumann, Liszt et le répertoire belge contemporain.

 Pierre Risopoulos s’est produit sur plusieurs grandes scènes belges : Théâtre Royal de la Monnaie, Théâtre Royal du Parc, Château de Chimay, Studio 1 à Flagey…

 Il a également donné de nombreux concerts en Belgique : Province de Luxembourg, Mons, Namur ou Bruxelles, interprétant notamment ses propres œuvres.

 Travaillant régulièrement avec des chanteurs, il accompagnera jusqu’en demi-finale un candidat du « Concours des Nuits Lyriques » en France. Il accompagnera également de nombreux jeunes chanteurs, en Belgique, au Luxembourg ou en Italie.

 En 2023, l’une de ses œuvres, « Les Songes de Saint-Joseph », obtiendra la première place au classement du European Art Contest, catégorie composition. Un prix décerné à l’unanimité. Il remporte également, en 2024, le prix de la meilleure improvisation tonale au concours d’improvisation René Arons à Anvers.

 Ces dernières années, Pierre Risopoulos a collaboré et/ou étudié avec de grands noms de la musique: Philippe Boesmans, Pierre Bartholomée, Jean-Louis Libert, Nicolas Bacri, Kornelia Ogorkowna, Jean-Paul Dessy (avec l’Ensemble Musiques Nouvelles), Mathias Lecomte, Marie Hallynck, Georges Dumortier, Marc Danel, Gilles Millet, Jean-Claude Vanden Eynden ou Mikhail Faerman.

 Remarqué par la radio Musiq 3, il a participé à une longue émission qui lui a permis de raconter les premiers pas de sa carrière de pianiste et de compositeur. En 2022, il a également été chroniqueur musical sur la chaîne de télévision BX1.

 Actif également dans le domaine de l’édition et de la transcription, il a collaboré avec le Forum des Compositeurs, visant notamment à promouvoir la musique contemporaine belge.

 Pierre Risopoulos ayant aujourd’hui 25 ans, il reste de nombreuses lignes à écrire.

 L’histoire ne fait que commencer.

RÉCOMPENSES

PREMIER AU CLASSEMENT

du European Art Contest – catégorie Composition

PRIX DE LA MEILLEURE IMPROVISATION TONALE

au Concours International d’improvisation d’Anvers René Arons

Anne Martin A Chiamar Voi

Anne Martin (arsmusica.be)

Née en 1969 à Etterbeek (Bruxelles), Anne Martin travaille la composition avec Claude Ledoux au Conservatoire Royal de Mons après avoir étudié l’harmonie, le contrepoint, la fugue et s’être initiée à la composition électro-acoustique. Parallèlement, elle entreprend des études en philosophie à l’ULB où elle réalise un mémoire sur la conscience intime du temps, en particulier sur le temps musical, suivant la piste tracée par Husserl et par d’autres phénoménologues ou musiciens. Mais l’enseignement principal, elle le tire de ses combats pour la justice et contre l’abus de pouvoir. En effet, pendant de longues années, elle a été l’une des chevilles ouvrières de ce qui a été nommé « mouvement blanc », dans la rue d’abord, à l’Observatoire Citoyen ou dans le Comité de soutien aux parents de Julie et Mélissa ensuite. 

 Anne Martin dispense le cours de philosophie et citoyenneté dans le secondaire supérieur et a précédemment enseigné l’histoire, l’écriture et l’analyse musicale en académie. Elle est l’auteur de nombreuses pièces pour instrument solo ou petites formations de chambre. Ses compositions sont émaillées de références littéraires ou philosophiques (Sophocle, Dante, Pétrarque, Lasphrise, Hugo, Wagner, Compère, Gibran…). 

 

Met de steun van / Avec le soutien de

SABAM for Culture – Loterie Nationale Loterij – Bedankt aan alle spelers van de Nationale Loterij – Merci à tous les joueurs de la Loterie Nationale/ Réalisé avec l’aide de la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service des Musiques / les Tournées Art et Vie de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Réception – Receptie

Ontmoeting – rencontre 2025

Chers Compositrices et Compositeurs, Musiciennes et Musiciens,

L’Union des Compositeurs Belges organise au premier trimestre 2025 une rencontre entre musiciens et éditeurs – flûtistes – violonistes –  pianistes –  et compositeurs membres de l’UCB.

Cette rencontre  nous permettra de choisir le répertoire du futur concert UCB 2026.

Les compositeurs sont invités à apporter des œuvres non-éditées, ou éditées que vous pouvez remettre aux musiciens gratuitement

– pour flûte solo –  pour violon solo – pour piano solo

– pour flûte et piano et pour violon et piano

– pour flûte et violon

– pour trio flûte, violon et piano

afin de les proposer aux musiciens présents. Il s’agit ici de musique classique contemporaine.

N’hésitez pas à partager l’information auprès de vos connaissances, musiciens et compositeurs qui souhaitent s’affilier à l’Union des Compositeurs Belges ou la soutenir.

Nous vous donnons rendez-vous le jeudi 23 janvier de 11h00 à 13h00, à la SABAM, rue des Deux Eglises 41/43 à 1000 Bruxelles, Main Stage au 1er étage et Culture Club au 7ème étage.

Inscription gratuite obligatoire pour l’organisation : ucb-ubc@proximus.be

Beste Componisten en Musici,

De Unie van Belgische Componisten organiseert in het eerste kwartaal van 2025 een ontmoeting tussen musici en uitgevers – fluitisten – violisten – pianisten – en componisten die leden van de UBC zijn.

Deze ontmoeting zal ons in staat stellen het repertoire voor toekomstige UCB 2026-concert te kiezen. Componisten worden uitgenodigd om ongepubliceerde of gepubliceerde werken mee te brengen die u gratis aan de musici kunt geven.

– voor fluit solo – voor viool solo – voor piano solo

– voor fluit en piano en voor viool en piano

– voor fluit en viool

– voor fluittrio, viool en piano

voor te stellen aan de aanwezige musici. Dit is hedendaagse klassieke muziek.

Aarzel niet om deze informatie te delen met uw kennissen, musici en componisten die lid willen worden van de Unie van Belgische Componisten of deze willen steunen (zie ubc-ubc website).

We zien u graag op donderdag 23 januari van 11.00 tot 13.00 uur  bij SABAM, Tweekerkenstraat 41/43, 1000 Brussel, Main Stage 1ste verdieping en Culture Club 7de verdieping.

Gratis inschrijving verplicht voor de organisatie: ucb-ubc@proximus.be

Avec l’aimable soutien/ met de steun van 

Beste leden,

Jullie zijn van harte uitgenodigd voor de Algemene Vergadering op woensdag 16 oktober 2024 om 12.00 uur

Adres : SABAM Tweekerkenstraat 41/43 1000 Brussel Main Stage Zaal 1ste verdieping.

Chers Membres,

Vous êtes chaleureusement invités à assister à l’Assemblée Générale du mercredi 16 octobre 2024 à 12:00.

Adresse : SABAM Rue des Deux Eglises 41/43 1000 Bruxelles Salle Main Stage 1er étage.

Chaleureux remerciements aux merveilleux interprètes Patrick Dheur, Kristina Rimkeviciute, Mihai Cocea, Sasha Avramchik et Oana Zamfir pour le magnifique concert qu’ils ont offert à l’Union des Compositeurs Belges ce 12 octobre 2024. Merci à Diane Andersen, Daniel Absil et Hendrik Stubbe pour l’émouvante introduction. Merci à Carine Tessely pour la brochure Victor Legley et à Félix Snyers pour la brochure Jean Absil. Et merci au public et à tous les membres UCB qui, par leur présence, ont fait de cet événement une réussite.

Hartelijk dank aan de geweldige musici Patrick Dheur, Kristina Rimkeviciute, Mihai Cocea, Sasha Avramchik en Oana Zamfir voor het prachtige concert dat ze op 12 oktober 2024 aanboden in de Unie van Belgische Componisten. Met dank aan Diane Andersen, Daniel Absil en Hendrik Stubbe voor de ontroerende introductie. Met dank aan Carine Tessely voor de Victor Legley-brochure en aan Félix Snyers voor de Jean Absil-brochure. En dank aan het publiek en aan alle UBC-leden die, door hun aanwezigheid, dit evenement tot een succes hebben gemaakt.

Zaterdag 12 oktober/ Samedi 12 octobre 2024 om/à 15.00  Concert 

Victor Legley (1915 – 1994)  Jean Absil (1893 – 1974)

Patrick Dheur, piano

Mirra Kwartet

Kristina Rimkeviciute, viool , Mihai Cocea, altviool, Sasha Avramchik, cello,

Oana Zamfir, piano

Pianos Maene – Argonnestraat 37, 1060 Brussel Rue de l’Argonne 37, 1060 Bruxelles

Toegang/Entrée 12 € – Gratis voor UBC- leden – Entrée gratuite pour membres UCB

 Reservatie/tion : ucb-ubc@proximus.be

 Met ondersteuning van Roxanne Stichting, Peter Benoit Fonds, Loterie nationale Loterij / Avec l’aimable soutien du Parlement de la Fédération Wallonie-Bruxelles, des Tournées Art et Vie.

Réalisé avec l’aide de la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service des Musiques.

Chers Compositrices et Compositeurs, Musiciennes et Musiciens, beste Componisten en Musici,

A l’issue de la sympathique réunion de ce mercredi 18 septembre à 11h00 avec Michel Defourny, André Klenes et Danielle Baas, vous trouverez en attaché le bel exposé de Michel Defourny à télécharger MUSESCORE version 3. 

Aan het einde van de vriendschappelijke ontmoeting aanstaande woensdag 18 september om 11.00 uur met Michel Defourny, André Klenes en Danielle Baas, vindt u in bijlage de prachtige presentatie van Michel Defourny om te download MUSESCORE versie 3. 

La version 4.2 améliore la lecture audio micro-tonale sur clic, mais pas en lecture de partition. Versie 4.2 verbetert het afspelen van microtonale audio bij klikken, maar niet bij het afspelen van de partituur.

ENCORE ne répond plus à plusieurs critères, notamment en ce qui concerne l’exportation de mp3 avec instruments transpositeurs. Nous avons une version ancienne (5.0 et 5.02), la nouvelle n’a pas encore été publiée.

ENCORE voldoet niet langer aan verschillende criteria, vooral met betrekking tot de export van mp3’s met transponerende instrumenten. Wij hebben een oude versie (5 en 5.02), de nieuwe is nog niet uitgebracht.

Merci à Michel Béro qui nous a communiqué les liens de conversion suivants pour les compositrices-teurs qui utilisaient FINALE : 

Veel dank aan Michel Béro die ons de volgende conversielinks heeft verstrekt voor componisten die FINALE hebben gebruikt : 

https://apps.microsoft.com/detail/9mw52n003g4d?hl=fr-fr&gl=US

https://www.playscore.co/

Chaleureux remerciements à Michel Defourny et à André Klenes, nouveau membre, et à la SABAM pour la mise à disposition des locaux.

Hartelijke dank aan Michel Defourny en André Klenes, nieuw lid, en aan SABAM voor het ter beschikking  stellen van de lokalen.

L’Union des Compositeurs Belges organise au troisième trimestre 2024 une rencontre entre musicien(ne)s et compositeurs-trices.

Les compositeurs-trices et les musicien(ne)s sont invités à apporter leurs ordinateurs, tablettes, etc …qui contiennent un logiciel d’édition musicale.

Lors de votre inscription, veillez à indiquer le programme que vous utilisez.

Nous ferons un tour de table afin de comparer et d’évaluer les différents logiciels, et chaque utilisateur pourra informer avec plus de détails les personnes qui souhaitent passer à l’informatique avec un programme d’édition musicale.

N’hésitez pas à partager l’information auprès de vos connaissances, aux compositeurs-trices qui souhaitent s’affilier à l’Union des Compositeurs Belges ou aux personnes qui souhaitent offrir leur soutien.

Nous vous donnons rendez-vous le mercredi 18 septembre de 11h00 à 13h00, à la SABAM, rue des Deux Eglises 41/43 à 1000 Bruxelles, Main Stage au 1er étage.

Inscription gratuite obligatoire pour l’organisation : dan.baas@proximus.be

Inscriptions : Michel Defourny (Musescore version 3)

Beste Componisten en Musici,

De Unie van Belgische Componisten organiseert een ontmoeting tussen musici en componisten in het derde kwartaal van 2024.

Componisten en musici worden uitgenodigd om hun computers, tablets, enz. met muzieksoftware mee te brengen.

Als u zich inschrijft, vergeet dan niet aan te geven welk programma u gebruikt.

We zullen rond de tafel gaan om de verschillende software te vergelijken en te evalueren, en elke gebruiker zal meer gedetailleerde informatie kunnen geven aan mensen die willen overstappen op computers met muziekbewerkingssoftware.

Aarzel niet om de informatie te delen met iedereen die u kent, componisten die lid willen worden van de Unie van Belgische Componisten of iedereen die hun steun wil aanbieden.

We zien u graag op woensdag 18 september van 11.00 tot 13.00 uur bij SABAM, Tweekerkenstraat 41/43, 1000 Brussel, Main Stage 1ste verdieping. Gratis inschrijving verplicht voor de organisatie : dan.baas@proximus.be

Inschrijvingen : Michel Defourny (Musescore versie 3)

Avec le soutien/ met de steun van 

           

Beste leden, 

U bent van harte uitgenodigd voor de Algemene Vergadering op dinsdag 14 mei 2024 om 12.00 uur.Adres : SABAM Tweekerkenstraat 41/43 1000 Brussel Main Stage Zaal 1ste verdieping.

Chers Membres,

Vous êtes chaleureusement invités à assister à l’Assemblée Générale du mardi 14 mai 2024 à 12:00. Adresse : SABAM Rue des Deux Eglises 41/43 1000 Bruxelles Salle Main Stage 1er étage.

Cher(e)s Violoncellistes, cher(e)s Pianistes,

Vous êtes chaleureusement invités à participer à notre sympathique rencontre.

J’espère de tout cœur que vous serez intéressés par la consultation et l’acquisition des partitions des compositrices et compositeurs membres de l’Union des Compositeurs Belges.

Nous vous donnons rendez-vous le vendredi 12 avril de 13h00 à 17h00, à la SABAM, rue des Deux Eglises 41/43 à 1000 Bruxelles, Main Stage au 1er étage et Culture Club au 7ème étage.

Inscription gratuite obligatoire pour l’organisation : dan.baas@skynet.be

 Présents  :  Patrick Dheur, Mariano Ferrández, Nicole De Paepe, Stéphane Vande Ginste, Michel Defourny, Michel Déom, Danielle Baas, Mehdi Trabelsi, Bruno Ispiola, Viviane Abdelmalek. Clotilde van Dieren, Nicolas Gianniodis.

Beste Cellisten, beste Pianisten,

U bent van harte uitgenodigd om onze bijeenkomst bij te wonen.

Ik hoop dat u geïnteresseerd bent in het raadplegen en verkrijgen van partituren van de componisten leden van de Unie van Belgische Componisten.

We zien u graag op vrijdag 12 april van 13:00 tot 17:00 uur bij SABAM, Tweekerkenstraat 41/43, 1000 Brussel, Main Stage 1ste verdieping en Culture Club 7de verdieping.

Gratis inschrijving verplicht voor de organisatie: dan.baas@skynet.be

Aanwezig : Patrick Dheur, Mariano Ferrández, Nicole De Paepe, Stéphane Vande Ginste, Michel Defourny, Michel Déom, Danielle Baas, Mehdi Trabelsi, Bruno Ispiola, Viviane Abdelmalek. Clotilde van Dieren, Nicolas Gianniodis.

Chers Compositrices et Compositeurs membres de l’UCB.

L’Union des Compositeurs Belges organise au second trimestre 2024 une rencontre entre musiciens – violoncellistes – pianistes – mezzo et compositeurs.

La rencontre 1 entre poètes, compositeurs et chanteurs  nous aura permis de choisir des textes pour la formation mezzo hautbois du Festival Osmose,

et pour la formation mezzo, violoncelle et piano du futur concert UCB 2025.

Les compositeurs sont invités à apporter des œuvres non-éditées, ou éditées que vous pouvez remettre aux musiciens gratuitement

– pour violoncelle solo

– pour violoncelle et piano

– mezzo et violoncelle

– mezzo et piano

– pour mezzo, violoncelle et piano

afin de les proposer aux musiciens présents. Il s’agit ici de musique classique contemporaine.

N’hésitez pas à partager l’information auprès de vos connaissances, musiciens et compositeurs qui souhaitent s’affilier à l’Union des Compositeurs Belges ou la soutenir.

Nous vous donnons rendez-vous le vendredi 12 avril de 13h00 à 17h00, à la SABAM, rue des Deux Eglises 41/43 à 1000 Bruxelles, Main Stage au 1er étage et Culture Club au 7ème étage.

Inscription gratuite obligatoire pour l’organisation : dan.baas@skynet.be

 

Beste Componisten leden van de Unie van Belgische Componisten,

In het tweede kwartaal van 2024 organiseert de Unie van Belgische Componisten een ontmoeting tussen musici (cello – piano), mezzo en componisten  in SABAM.

Ontmoeting 1 tussen dichters, componisten en zangers zal ons in staat hebben gesteld teksten te kiezen voor de mezzo hobo formatie van het Osmose Festival,

en voor de mezzo, cello en piano formatie van het toekomstige UBC 2025 concert.

Componisten worden uitgenodigd om ongepubliceerde of gepubliceerde werken mee te brengen die u gratis aan de muzikanten kunt geven.

– voor cello solo

–  voor cello en piano

– voor mezzo en cello

– voor mezzo en piano

– voor mezzo, cello en piano

voor te stellen aan de aanwezige musici. Dit is hedendaagse klassieke muziek.

Aarzel niet om deze informatie te delen met uw kennissen, musici en componisten die lid willen worden van de Unie van Belgische Componisten.

We zien u graag op vrijdag 12 april van 13:00 tot 17:00 uur bij SABAM, Tweekerkenstraat 41/43, 1000 Brussel, Main Stage 1ste verdieping en Culture Club 7de verdieping.

Gratis inschrijving verplicht voor de organisatie: dan.baas@skynet.be

Met de steun van SABAM for Culture – Avec le soutien de SABAM for Culture

FUGA Trofee – Trophée FUGA 2023

16 février/februari 2024  16:00 – Belgian Music Days https://www.belgianmusicdays.be/ (12/02 – 16/02/24)

UCB – UBC Conservatoire de BXL – Koninklijk Conservatorium Brussel – Remise du Trophée Fuga et concert de lauréats de l’Union des Compositeurs Belges –  Uitreiking van de Fuga Trofee en concert – entrée/toegang 4€ entrée gratuite pour les compositeurs et étudiants/gratis voor componisten en studenten – réservation souhaitée/ reservatie gewenst dan.baas@skynet.be

Programma – Programme

  1. Introduction / introductie
  2. Remise du Trophée FUGA – Uitreiking van de FUGA-Trofee
  3. Concert

 Benjamin Glorieux, cello

Orpheus – Song met cello en electronica   Benjamin Glorieux

 

Duo Gemini – Jean-Frédéric Molard, violon & Jean-Noël Remiche, piano

  1. Mariano Ferrández Prélude pour violon et piano
  2. Weily Luc Moments mélancoliques d’une nuit pluvieuse
  3. Danielle Baas Osmose
  4. Johan Sluys Sakura2
  5. Wilfried Westerlinck Sicilienne
  6. Michel Defourny Rondo équivoque
  7. Renier Doutrelepont  6 Pièces pour violon et piano

Met de steun van SABAM for Culture – avec le soutien des Tournées Art et Vie

Lire la suite – Lees verder : AGENDA